De Naturentuin

Verscholen in de bossen bij Goirle ligt de Naturentuin. De moestuingroep van Groei & Bloei 's-Hertogenbosch e.o. werd in mei 2023 ontvangen door Initiatiefneemster Anneke Scholte. Zij vertelde dat ‘naturen’ voor haar een werkwoord is.

En gewerkt wórdt er in de Naturentuin. Samen met vrijwilligers maakte Anneke van een verwaarloosd lapje grond een groen en natuurvriendelijk paradijs. Bochtige paadjes leiden langs bloembedden, een bescheiden moestuin, een kruidenspiraal en, heel spannend, een brug met een gevlochten leuning.

Wilde planten

De Naturentuin ligt op een open plek tussen hoge bomen. Volgens Anneke kan de temperatuur er bij zonneschijn al snel 5 graden hoger zijn dan in het naastgelegen bos. ‘We doen wat we kunnen. En wat we niet kunnen, doen we niet’, staat ergens op een bordje. Dat betekent ook dat er her en der wilde planten blijven staan op de plek die ze zelf uitkozen.

Natuurvriendelijk tuinieren

Wie houdt van een strakke en opgeruimde tuin zal weinig plezier beleven aan de Naturentuin. Maar wie inspiratie zoekt voor natuurvriendelijk tuinieren is blij met de toegepaste ideeën. Tot en met het composttoilet aan toe! Het is bovendien een weldadig rustige plek, op het geluid van vliegtuigen na dan. Vliegbasis Gilze-Rijen ligt immers nabij.

Ga eens kijken!

De Naturentuin wordt financieel gesteund door een groep Tuinvrienden. Samen met Anneke en de vrijwilligers maken zij deze bijzondere tuin mogelijk. Heb je ons bezoek aan de Naturentuin gemist? Je kan ook zelf eens gaan kijken.
Tip: sluit je als lid van Groei & Bloei ’s-Hertogenbosch e.o. aan bij de Moestuingroep. Jaarlijks wordt een mooi programma samengesteld!

Meer informatie: